ROVA app werkt niet? Nieuwe ROVA app zorgt voor problemen.

Werkt de ROVA app niet? Lees hier wat je kunt doen zodat de nieuwe ROVA app het wél doet. Op 11 maart 2024 heeft de ROVA de nieuwe ROVA-app gelanceerd. Ook met de nieuwe ROVA app kun je onder andere de afvalkalender van jouw gemeente bekijken of informatie over afvalsoorten inzien.

Toch loopt het nog niet helemaal soepel met de nieuwe ROVA app. Wij kregen de afgelopen tijd een aantal meldingen dat de nieuwe ROVA app niet werkt, of dat mensen problemen hadden met het downloaden van de nieuwe ROVA app.

Daarom vertellen we je in dit artikel wat je kunt doen als de nieuwe ROVA app het niet doet, of als het niet lukt om de ROVA app te downloaden.

Nieuwe ROVA App werkt niet

Waarom nieuwe app ROVA?

De ROVA heeft een nieuwe app gelanceerd. Dit is gedaan met het oog op technologische ontwikkelingen. Op deze manier kan de ROVA een goede en veilige app blijven aanbieden. Soms is een app verouderd en moet er een nieuwe app ontwikkeld worden om mee te gaan met de laatste ontwikkelingen. Verder heeft de nieuwe ROVA app onder andere de volgende functionaliteiten:

  • Inzameldagen en de afvalkalender per gemeente.
  • Afspraken maken.
  • Welke afval soort in welke container hoort.
  • Regels en meest gestelde vragen rondom afval.
  • Nieuwsberichten.
  • Gewijzigde afval inzameldagen rond feestdagen (Kerst, Pasen, Koningsdag etc.)
  • Betere meldingen in de ROVA app.

Daarnaast is de nieuwe app van ROVA gebruiksvriendelijker en overzichtelijker. Ook het design van de app is rustiger en moderner.

Tenslotte is de app makkelijker om te gebruiken. Ook is er (in de toekomst) een kleinere kans op foutmeldingen en errors. Bovendien kan ROVA zelf de app beter monitoren. Daardoor kunnen ze de app in de toekomst nog gebruiksvriendelijker maken.

Nieuwe ROVA app downloaden

Wil je de nieuwe ROVA app downloaden? Dat kan in zowel de App-store (iOS) en de Google Play Store (Android apparaten). Hieronder lees je hoe je de nieuwe ROVA app kunt downloaden en installeren op je smartphone of tablet.

Let op: Als je de nieuwe ROVA app hebt gedownload en geïnstalleerd verschijnt er een welkomstbericht in de app. Daarin staat precies wat er nieuw is en waar je alle opties kunt vinden.

Voor Apple (App Store)

Zo download je de nieuwe ROVA app voor Apple in de appstore:

  1. Verwijder eerst de oude ROVA app op je gsm. Dit doe je door het logootje van de ROVA app ingedrukt te houden. Er verschijnt vervolgens een menu. Onderaan dit menu staat verwijderen.
  2. Ga naar de App-store.
  3. Zoek op ROVA of gebruik deze link.
  4. Je vindt nu de ROVA app (Mijn ROVA van N.V. ROVA Holding). Deze kun je herkennen aan het icoon van het ROVA-roodborstje.
  5. Klik op download. Let op: Soms moet je de download nog bevestigen om te installeren.
  6. De nieuwe ROVA app is nu gedownload en je kunt hem nu openen op je telefoon.

Voor Android (Google Play Store)

Ook op Android apparaten kun je de nieuwe ROVA app downloaden en installeren. Je download en installeert de Mijn ROVA app op de volgende manier:

  1. Verwijder eerst de oude ROVA app op je gsm. Dit doe je door het logootje van de ROVA app ingedrukt te houden. Er verschijnt vervolgens een menu waarin de optie Appinfo staat. Klik daarop en kies vervolgens verwijderen.
  2. Ga naar de Play Store.
  3. Zoek op ROVA of ROVA app of gebruik deze link.
  4. Je vindt nu de ROVA app (Mijn ROVA) van N.V. ROVA Holding. Je kunt de App ook herkennen aan een wit vlak met een vogeltje met een rode borst.
  5. Klik vervolgens op downloaden of installeren.
  6. De nieuwe ROVA app is nu geïnstalleerd en klaar voor gebruik.

ROVA app werkt niet?

De nieuwe Mijn ROVA app krijgt op dit moment slechts 2,5 van de 5 sterren in de Google Play Store. Dit is op basis van 77 reviews. De slechte review van de nieuwe app zal ongetwijfeld komen doordat de nieuwe ROVA app (nog) niet goed werkt.

Oplossingen ROVA app werkt niet

Er zijn namelijk een aantal foutmeldingen bekend bij de nieuwe ROVA app. Een aantal bekende problemen met de nieuwe ROVA app zijn:

  • Inloggen werkt niet.
  • ROVA app loopt vast.
  • ROVA app doet niets meer na het invoeren van adres (postcode + huisnummer).
  • Adres wordt wel gevonden, maar daarna loopt de app vast.
  • De nieuwe ROVA app is langzaam.
  • De ROVA app start niet op.
  • Postcode invoeren lukt niet goed.
  • Zwart scherm bij het opstarten.

Update:

De inlogproblemen bij de nieuwe ROVA app zouden inmiddels zijn opgelost. Ook zou de app nu een stuk sneller zijn en niet meer vastlopen na het invoeren van de adresgegevens.

Ervaar jij ook problemen met de nieuwe App? laat het hieronder weten in de reacties.

Wat kun je doen als de nieuwe ROVA app niet werkt?

Werkt de nieuwe ROVA app niet en wil je weten wat je moet doen? Er zijn een aantal oplossingen kunnen helpen om het probleem met de nieuwe ROVA app op te lossen:

  1. Zorg ervoor dat de oude ROVA app eerst verwijderd is voordat je de nieuwe app download. Zoek op je telefoon en tablet naar de oude app en verwijder deze eerst voordat je de nieuwe download.
  2. Sluit al je geopende apps af. Deze oplossing heeft er bij veel gebruikers voor gezorgd dat de app ging werken.
  3. Probeer de app een aantal keer te openen. Soms doet de nieuwe ROVA app het niet meteen. Probeer het een aantal keer.
  4. Start je telefoon opnieuw op. Ook dit helpt soms om ervoor te zorgen dat de app gaat werken.

Heeft de informatie in dit artikel niet geholpen, of heb je andere vragen? Dan kun je contact opnemen met het ROVA contactcentrum. Dat kun je doen via deze link.

Voordelen nieuwe ROVA app

Toch is er ook goed nieuws over de nieuwe ROVA app. Er is namelijk ook op een heleboel punten vooruitgang geboekt. Zo vinden gebruikers de nieuwe app overzichtelijker, makkelijker te gebruiken en er mooier uitzien.

4 gedachten aan “ROVA app werkt niet? Nieuwe ROVA app zorgt voor problemen.”

  1. Hallo,
    Werkt de nieuwe app niet op een oudere telefoon met Android versie 5 ?
    Ondanks de tips op deze site werkt de app niet.

    1. Beste Jan Kleiman,

      Android versie 5 is al wel een hele tijd geleden (Android 11 is de nieuwste versie).
      U kunt het beste contact opnemen met het ROVA contact-centrum. Zij kunnen u precies vertellen met welke Android versies de nieuwe ROVA App wel en niet werkt.

      Dat kunt u doen via onderstaand telefoonnummer:

      Telefoonnummer vragen nieuwe ROVA App
      Hopende u zo voldoende geïnformeerd te hebben.

      Met vriendelijke groet.

  2. Ik krijg bij de nieuwe Rova app geen meldingsGELUID wanneer ik iets aan de weg kan zetten terwijl dit op de oude versie perfect ging, ik heb een iPhone 8
    Bij de instellingen heb ik aangevinkt sta meldingen toe

    1. Beste P.H,

      Om te controleren of de geluidsinstellingen van de ROVA App goed staan kunt u het volgende doen:
      1. Ga naar instellingen.
      2. Ga naar berichtgeving.
      3. Klik op de “Mijn ROVA App”.
      4. Pas de geluidsinstellingen naar uw voorkeur aan.

      Kijk bovendien ook of uw telefoon niet op “vliegtuigmodus” staat.
      Tenslotte kunt u ook in de App zelf bij instellingen kijken. Dat doet u via de drie puntjes rechts onderin de App en dan bij “mijn instellingen”. Daar moet u uw meldingen aanzetten (zie afbeelding).

      Hopende u zo voldoende geïnformeerd te hebben.

      Meldingen ROVA App aanzetten (geluid en pushbericht)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *